FAMÍLIES I PROFESSIONALS
FAMÍLIES I
PROFESSIONALS
Ets familiar, tutor/a o professional que acompanya
un o una adolescent de 3r, 4t d’ESO o de secundària
postobligatòria? Vols que participi a Mentora?
A vegades, com a famílies o professionals, ens trobem amb joves que es desmotiven, no saben què volen o no es deixen ajudar fàcilment. Ens falta temps, eines o espais per fer un acompanyament realment personalitzat.
Mentora és una oportunitat per donar-los un suport extra. Una persona voluntària —formada i amb seguiment professional— els acompanya de manera horitzontal, propera i informal, amb un vincle de confiança que complementa el suport educatiu i familiar.
Aquest vincle pot ajudar-los a guanyar seguretat, aclarir dubtes i prendre decisions sobre el seu futur amb més claredat, amplificant la tasca educativa, orientadora i d’acompanyament que ja feu des de casa o des del centre o servei.
Testimoni de la Yolanda, mare d’un noi de 4t d’ESO que participa a Mentora:
Si tens a prop un o una adolescent que creus que podria beneficiar-se del programa, només cal que omplis aquest formulari:
Buscarem el millor "match"
amb un dels Punts Mentora actius.
Vols més informació?
FAQs
Qualsevol adolescent pot necessitar, en algun moment, una persona adulta extra amb qui parlar, sense pressions ni judicis. Més enllà de la família, amistats o figures professionals, sempre va bé tenir un punt de vista fresc i proper d’algú que l’ajudi a explorar opcions de futur, reflexionar sobre fortaleses i reptes, resoldre dubtes i ampliar la seva xarxa de suport. A Mentora, cada jove compta amb una persona voluntària que li ofereix aquest acompanyament personalitzat i adaptat a les necessitats i interessos de cada jove.
Qualsevol adolescent pot necessitar, en algun moment, una persona adulta extra amb qui parlar, sense pressions ni judicis. Més enllà de la família, amistats o figures professionals, sempre va bé tenir un punt de vista fresc i proper d’algú que l’ajudi a explorar opcions de futur, reflexionar sobre fortaleses i reptes, resoldre dubtes i ampliar la seva xarxa de suport. A Mentora, cada jove compta amb una persona voluntària que li ofereix aquest acompanyament personalitzat i adaptat a les necessitats i interessos de cada jove.
Les converses informals i les activitats compartides (com passejar, fer una partida de ping pong o visitar un recurs del barri) ajuden els i les adolescents a sentir-se escoltades i valorades, a reflexionar sobre els seus objectius i a guanyar confiança. El vincle que s’estableix amb la persona mentora afavoreix la motivació, l’autonomia i la capacitat de prendre decisions sobre el futur educatiu. El benestar i la informació de qualitat són elements “no acadèmics” que estan directament relacionats amb l’aprenentage i l’èxit escolar.
Les sessions són trobades 1 a 1 entre la persona mentora i l’adolescent. Parlen i fan activitats que ajuden a explorar opcions de futur, reforçar la motivació i guanyar confiança. Poden conversar en profunditat, fer activitats creatives, visitar recursos del barri o simplement passejar. Cada parella adapta les trobades als interessos i necessitats de cada jove sota un marc normatiu que regula les sessions.
Aquest marc estableix unes normes de funcionament clares que garanteixen un entorn segur i educatiu: les sessions no poden fer-se en domicilis privats, han de desenvolupar-se en espais públics o comunitaris i sempre han d’estar orientades al benestar, la motivació i l’orientació del jove. El seguiment per part de l’equip professional ajuda a garantir que les trobades es desenvolupen amb qualitat i seguretat.
Les mentores són persones adultes voluntàries, seleccionades i formades específicament pel programa i acompanyades en tot moment per professionals. Tenen ganes de compartir temps i escolta amb adolescents i d’ajudar-los a créixer. No són docents ni terapeutes: són referents que hi són per acompanyar des de la confiança i el respecte.
El compromís inicial és de 3 mesos, amb trobades setmanals d’1,5 hores. Ara bé, la mentoria es pot allargar durant un o més cursos escolars si la parella ho vol, especialment per continuar acompanyant la transició a la postobligatòria. Un cop el vincle està establert, les trobades poden flexibilitzar-se i adaptar-se a les necessitats, disponibilitat i motivacions de l’adolescent, sempre mantenint una regularitat mínima.
Cada adolescent participant té el seguiment d’un Equip Impulsor del Punt Mentora. Sempre disposaràs del contacte de referència d’aquesta persona o equip per comentar qualsevol qüestió. A més, pots escriure’ns a mentora@fundaciobofill.org per resoldre qualsevol dubte.
No. Mentora és un programa gratuït per a les famílies i joves participants. El fan possible la col·laboració de persones voluntàries i Equips Impulsors compromesos amb l’educació i la igualtat d’oportunitats.
La mentoria només té sentit si és desitjada. Per això, abans de començar, es fa una entrevista per valorar si hi encaixa i explicar-li bé la proposta. Acompanyem les famílies i joves a prendre la decisió més adequada, l’adolescent pot dir que no o decidir deixar-ho en qualsevol moment.
Si no té clar si vol participar o teniu dubtes sobre si li pot anar bé, podeu fer junts aquest petit test orientatiu pensat per a joves: Fes el test. El test ajuda l’adolescent a reflexionar sobre com se sent, què li preocupa i si li podria anar bé comptar amb una persona mentora.
De moment, això vol dir que el jove no podrà participar al programa. Tot i això, pots parlar amb l’AFA, l’ajuntament o alguna entitat educativa o social de la zona per veure si tenen interès a impulsar un Punt Mentora en el futur. També et recomanem explorar si ja existeixen altres programes de mentoria socioeducativa al barri o municipi que puguin oferir un suport similar.
S’adreça a adolescents de 3r i 4t d’ESO i de la secundària postobligatòria. Sovint són joves que, per les seves circumstàncies personals, familiars o socials, es troben en moments de dubte o dificultat per continuar estudiant. Mentora busca oferir-los suport extra per reforçar la motivació, explorar opcions de futur i construir un projecte educatiu sòlid. Teniu més informació a la pàgina de Joves Mentora.
Si tens dubtes sobre si el teu fill o filla, alumne o jove que acompanyes pot encaixar-hi, contacta’ns i t’ajudarem a valorar-ho.
Vol dir que comptarà amb un suport individual extra, personalitzat i adaptat al seu estil i necessitats, que pot reforçar la teva tasca com a professional de l’educació, l’orientació o similar. Com a referent educatiu, caldrà que et coordinis amb l’Equip Impulsor perquè les activitats i objectius de la mentoria siguin el més coherents possible amb la teva pròpia tasca.