IMPULSA MENTORA
Lluita contra l'abandonament
escolar prematur al teu territori
T’imagines un model d’acompanyament que connecta joves amb referents de la comunitat per donar-los suport en la continuïtat educativa? Això és Mentora! Un programa d’impacte que ja està en marxa a més de 40 municipis de Catalunya i que pot ser una eina clau per a la teva administració, centre educatiu o entitat social.
VOLS IMPULSAR MENTORA? Digue'ns-ho!
Descobreix Mentora
Mentora és un programa que ofereix acompanyament personalitzat a joves en un moment crític: la transició educativa cap als estudis postobligatoris. Ho fa connectant-los amb persones voluntàries que els donen suport, orientació i confiança per prendre decisions de futur.
Treballem en col·laboració amb diferents actors del territori que es converteixen en Equips Impulsors Mentora i a qui facilitem el model i les seves eines, i acompanyament per a la posada en marxa i gestió d’un Punt Mentora.
Mira aquesta infografia on t’expliquem com funciona el programa.
Què diuen els equips que ja impulsen Mentora?
Vols aprofundir?
La mentoria és una metodologia sòlida amb elements que garanteixen el seu impacte i la seva eficàcia.
Què proposa Mentora?
Relacions 1×1 presencials
Alumnat de 3r i 4t d’ESO i de postobligatòria
Trobades setmanals
Durant el curs escolar
Fites pedagògiques, activitats i recursos complementaris
Si vols conèixer més a fons el programa i entendre com el pots desplegar al teu territori, consulta aquests recursos:
Sessió informativa: Mentora explicat per l’equip del programa.
Preguntes Freqüents per a actors socioeducatius
Suma't a Mentora!
Ja tens clar que el programa Mentora pot ser una eina valuosa per al vostre territori? Feu el pas per oferir-lo a l’alumnat del vostre centre, barri, municipi o comarca.
Volem fer créixer aquesta xarxa perquè cap adolescent es quedi sense suport i més alumnes diguin “Aquí Seguim Estudiant!”.
Ens hi ajudes? Omple el formulari i impulsa el canvi!
CONSULTA ELS NOSTRES MATERIALS INFORMATIUS
Consulta les FAQs!
Model comunitari, adaptable i flexible: No és un programa extern que apliquem sobre la vostra realitat sinó una proposta que es construeix amb els agents clau i treballant en xarxa. Mentora s’adapta a les realitats locals, respectant el model i els seus principis, però sense rigidesa. Cada territori pot fer se seu, desplegar i fer créixer Mentora a la seva manera.
Acompanyament transicional a l’ESO i la postobligatòria: Mentoria individual per a alumnat amb risc d’abandonar els seus estudis, centrada en acompanyar en la seva transició cap a la secundària superior. S’hi treballen converses i activitats per conèixer-se, reflexionar, prendre decisions, i reforçar competències com la comunicació, el pensament crític i l’autonomia.
Suport als equips impulsors: Mentora ofereix una bona estructura de suport, espais de formació i acompanyament, guies amb tots els elements i les eines per tirar endavant el programa amb sostenibilitat i qualitat. L’acompanyament inclou recursos per a la comunicació, el seguiment i l’avaluació, pensats per facilitar la tasca dels equips sense perdre profunditat i resolució de dubtes i assessorament a demanda.
Individualització i activitats grupals: Els i les adolescents no són receptores passives, sinó que participen en la construcció i valoració de la mentoria, escullen, opinen i decideixen. S’incorporen activitats grupals i online per preparar el canvi d’etapa i donar suport als nous reptes i als diferents moments i necessitats de cada adolescent.
Voluntariat amb eines, focus educatiu i suport continu: Les persones mentores compten amb manuals pràctics, recursos útils i un repositori d’activitats per treballar fites pedagògiques vinculades a la continuïtat educativa. Reben orientació durant tot el procés, i l’equip local fa un seguiment proper per garantir que cada parella avança cap als objectius personalitzats.
Model comunitari, adaptable i flexible: No és un programa extern que apliquem sobre la vostra realitat sinó una proposta que es construeix amb els agents clau i treballant en xarxa. Mentora s’adapta a les realitats locals, respectant el model i els seus principis, però sense rigidesa. Cada territori pot fer se seu, desplegar i fer créixer Mentora a la seva manera.
Acompanyament transicional a l’ESO i la postobligatòria: Mentoria individual per a alumnat amb risc d’abandonar els seus estudis, centrada en acompanyar en la seva transició cap a la secundària superior. S’hi treballen converses i activitats per conèixer-se, reflexionar, prendre decisions, i reforçar competències com la comunicació, el pensament crític i l’autonomia.
Suport als equips impulsors: Mentora ofereix una bona estructura de suport, espais de formació i acompanyament, guies amb tots els elements i les eines per tirar endavant el programa amb sostenibilitat i qualitat. L’acompanyament inclou recursos per a la comunicació, el seguiment i l’avaluació, pensats per facilitar la tasca dels equips sense perdre profunditat i resolució de dubtes i assessorament a demanda.
Individualització i activitats grupals: Els i les adolescents no són receptores passives, sinó que participen en la construcció i valoració de la mentoria, escullen, opinen i decideixen. S’incorporen activitats grupals i online per preparar el canvi d’etapa i donar suport als nous reptes i als diferents moments i necessitats de cada adolescent.
Voluntariat amb eines, focus educatiu i suport continu: Les persones mentores compten amb manuals pràctics, recursos útils i un repositori d’activitats per treballar fites pedagògiques vinculades a la continuïtat educativa. Reben orientació durant tot el procés, i l’equip local fa un seguiment proper per garantir que cada parella avança cap als objectius personalitzats.
Hem dissenyat Mentora i les seves eines perquè pugui adaptar-se a la realitat de cada territori, equip i grup d’adolescents, mantenint allò que metodològicament és essencial per assegurar la qualitat i l’impacte del programa.
Per això, la proposta conté elements imprescindibles (individualitat, presencialitat, seguiment, treball per objectius) i elements flexibles que cada equip pot adaptar segons les seves possibilitats i context (com ara fer les trobades dins o fora de l’horari lectiu, cada parella al seu ritme o totes a la vegada, el treball amb alumnat propi o d’altres institucions, el curs d’entrada de l’adolescent al programa, el voluntariat extern o propi del centre…)
A més, Mentora proposa activitats complementàries que amplien l’impacte i multipliquen les oportunitats, tant per a les parelles com per a alumnat no mentoritzat. Destaquem:
- La Xarxa d’Espais Amics de Mentora, per reforçar la dimensió cultural de les relacions de mentoria.
- Els tallers “Ombres de Colors”, per treballar expectatives de futur amb tot l’alumnat de 3r i 4t d’ESO, i potenciar les converses entre iguals.
- Els tallers “Aquí Seguim Estudiant”, per reforçar competències essencials per alumnat de postobligatòria.
- Els tallers per a famílies, per implicar i capacitar l’entorn familiar en el procés de transició al final de l’ESO.
No, esdevenir Equip Impulsor no té cap cost econòmic. Rebreu, formació, materials, guies i acompanyament de manera gratuïta per part de la Fundació Bofill. Alhora, tampoc no s’ofereix una dotació econòmica directa per desplegar Mentora. Cal que l’Equip Impulsor disposi de recursos propis mínims, com ara una persona referent disponible per coordinar el programa, fer seguiment de les parelles i dinamitzar la proposta, així com espais o equipaments locals per a les trobades de mentoria.
Tanmateix, amb les eines i els manuals que us facilitem, i gràcies també al nostre acompanyament expert, alleugereixen al màxim el pes de la feina per als Equips Impulsors (per exemple, les eines de seguiment permeten detectar quines parelles requereixen més atenció i intervenció per part de l’equip tècnic que les altres). Amb tot, és important preservar la funció i la càrrega horària de la persona o persones que es dediquin a tirar endavant el projecte localment (hem calculat al voltant de 4 hores setmanals per cada 10 parelles de mentoria, amb una distribució desigual durant el curs, que augmenta per exemple en la fase inicial de selecció del voluntariat i d’emparellaments).
- Mostrar el vostre interès en esdevenir Equip Impulsor Mentora.
- Rebre la capacitació inicial per a l’equip tècnic per part de la Fundació Bofill.
- Rebre tots els manuals i eines d’implementació per començar el projecte.
- Accedir a l’espai web compartit on tenim totes els recursos, vies de comunicació i informació sobre el programa.
- Signar un acord de col·laboració o conveni (segons la vostra preferència) amb la Fundació Bofill vigent fins que decidim aturar aquesta col·laboració per alguna de les parts.
- Fer una campanya de voluntariat localment i rebre les candidatures de les persones voluntàries (que també arribin per altres vies) i fer-ne la selecció.
- Assegurar que totes les persones voluntàries fan el seu procés administratiu complert i estan capacitades abans d’emparellar-les.
- Aconseguir la inscripció de joves del vostre centre, servei, barri o municipi que tinguin el perfil adient, amb la corresponent autorització de la seva família sempre que siguin menors d’edat.
- Contractar una assegurança de responsabilitat civil i accidents tant per les persones mentores com les mentorades, directament o a través de tercers.
- Posar en marxa el projecte amb el nostre suport i eines, fent el seguiment adient de les parelles.
- Respondre a les demandes d’informació, reunions, traspàs de dades per l’avaluació i comunicació del programa.
Posem a la vostra disposició tots els manuals per als equips tècnics i per a les persones mentores, a fi que el projecte es pugui desenvolupar localment de forma quasi autònoma. A banda, proveïm de capacitació als equips tècnics locals per a que puguin impulsar el projecte (us podeu formar tantes persones com veieu que duran a terme el projecte el primer o primers anys) i la primera part de la formació obligatòria al voluntariat mentor. Després també tindreu materials i indicacions per fer una segona part, més breu i presencial, de formació d’acollida al vostre grup de persones voluntàries.
Al llarg del curs, durem a terme diverses reunions de coordinació entre el nostre equip i els equips locals (almenys una cada trimestre el primer curs d’implementació) a fi de donar-vos suport, resoldre dubtes i acompanyar-vos en cada fase de la posada en marxa del projecte. Tenim una persona dedicada a l’equip per estar en contacte amb vosaltres regularment i saber com ho esteu fent i què necessiteu i resoldre incidències. A final de curs avaluarem plegats el desenvolupament i valorarem la implantació pel curs següent i possibles canvis i millores a incorporar.
El desplegament de Mentora segueix habitualment un calendari anual que comença abans d’acabar el curs escolar, per tal de preparar amb temps i amb qualitat tot l’ecosistema necessari per a posar en marxa el programa al vostre territori.
- Entre maig i juliol, es treballa el procés de transferència i adaptació de la proposta a la realitat de cada equip:
- Identificació d’aliances locals per a la posada en marxa del Punt Mentora.
- Definició dels elements flexibles en el model d’intervenció per garantir la vostra apropiació amb pertinença i capacitat d’impacte.
- Formació inicial de les persones tècniques de l’equip i transferència de tots els manuals i les eines.
- Entre juliol i setembre, s’inicia la campanya de crida a persones mentores voluntàries.
- A partir de setembre, es comença la selecció de l’alumnat participant i el contacte amb les seves famílies, així com les entrevistes i la incorporació del voluntariat.
- A l’octubre, s’inicien les formacions per a les persones mentores, i a partir d’aquí s’inicien els emparellaments. L’objectiu és que totes les parelles estiguin en funcionament abans de final d’any, per garantir una trajectòria completa fins al juny.
- A final del curs, es realitza un acte de cloenda a cada Punt Mentora per valorar l’experiència i decidir si cada parella es dona per finalitzada o continua un segon any. En aquest moment també es fa l’avaluació del curs per cada parella i Punt Mentora.
Aquest és el calendari recomanat, però oferim flexibilitat per adaptar-lo a les necessitats i casuístiques específiques de cada territori.
Us facilitarem totes les eines per fer una selecció adient de l’alumnat que millor pot beneficiar-se d’aquest tipus d’intervenció (joves que mostrin desafecció i manca de motivació per seguir estudiant, i que no comptin amb els suports al seu entorn per seguir endavant), i també metodologies d’informació, motivació i selecció individuals i per a grups d’adolescents.
També dins els manuals trobareu tots els materials per parlar-ne amb l’alumnat i les seves famílies, incloent materials de difusió, vídeos, guions de xerrada i d’entrevista, presentacions i trucs per respondre les preguntes difícils.
El perfil idoni per entrar en un procés de mentoria és el d’un o una adolescent de 3r o 4t d’ESO o de primer de postobligatòria que mostri una mínima motivació per comprometre’s a participar i que, tot i tenir dificultats, que no es trobi en situacions d’extrema fragilitat. També, la família ha d’estar informada adequadament i signar una autorització de participació del seu fill o filla mentre sigui menor d’edat. Podeu afegir altres criteris propis del vostre context per adaptar-vos a les necessitats que detecteu.
Depèn de qui impulsi Mentora i de si ja es té accés directe a l’alumnat. El que sí és imprescindible és poder identificar i mobilitzar els i les adolescents que poden beneficiar-se del programa, i això sovint no és evident ni fàcil de fer de manera aïllada.
Els instituts són un agent clau, perquè coneixen molt bé la realitat educativa i social de l’alumnat i tenen una posició privilegiada per detectar casos de risc i fer una bona derivació. Quan Mentora s’impulsa des d’un centre educatiu o en coordinació directa amb centres educatius, el procés es facilita molt.
El més important és que la persona que proposa la mentoria conegui bé la realitat de l’adolescent, tant a nivell social com educatiu, per assegurar que Mentora s’adreça als perfils adequats i perquè la relació de mentoria pugui tenir més impacte.
En definitiva, com més complicitats i coordinació hi hagi entre els agents que intervenen en la vida de l’alumnat (instituts, serveis socials, entitats, famílies…), més sòlida i significativa serà l’experiència. Per això, abans de decidir tirar endavant el programa cal que tingueu clar quines seran les institucions i persones còmplices en la prescripció de Mentora als i a les adolescents del vostre entorn.
Això és possible, endavant! Quants més adolescents es beneficiïn simultàniament major impacte percebreu al vostre territori pel que fa a la continuïtat educativa. Només heu de tenir presents dos requisits: que tingueu assegurada la capacitat tècnica per donar seguiment a totes les parelles de mentoria (això són hores i, per tant recursos) i que tingueu la possibilitat de captar almenys tants voluntaris i voluntàries com adolescents voleu que participin. Per la resta, el projecte tal i com està dissenyat pot funcionar amb deu, vint, trenta adolescents o amb més i així us podeu permetre el luxe d’organitzar activitats més visibles i tenir un major impacte en el vostre territori.
Les persones mentores han de ser adultes amb capacitat de compromís (de, com a mínim, un curs escolar) i tenir clar que la implicació en aquest voluntariat és important. Cal que siguin persones empàtiques, responsables, obertes i capaces d’escoltar i aconsellar des de la humilitat. A banda d’unes característiques bàsiques que totes les persones mentores voluntàries han de tenir, considerem que cada equip local pot afinar els requisits (fent-los més amplis o més restrictius) segons les característiques del seu context, la seva situació i preferències.
Com per la resta de passos del projecte, us facilitarem tant per a la crida com per la selecció i incorporació de voluntariat totes les eines i indicacions per a que pugueu fer el procés de forma encertada i amb tranquil·litat. A banda, des de la Fundació Bofill ens impliquem activament amb les campanyes de crida de voluntariat per aconseguir les persones mentores necessàries i adients.
Recomanem que la relació de mentoria duri mínim uns 6 mesos amb una freqüència setmanal. Podem tenir flexibilitat en quant a la durada de les trobades (entre una i dues hores, depèn de l’activitat que es vulgui fer) i fins i tot en el seu format (eventualment es poden fer trobades virtuals si la parella no es pot trobar en persona per algun motiu). La nostra recomanació és que, en la mesura del possible, les parelles puguin continuar entre dos i tres cursos escolars, cobrint així tota l’etapa transicional on hi ha major risc d’AEP i, idealment, fer-ho amb la mateixa persona mentora. Al final de cada curs es valora la idoneïtat d’aquesta continuïtat.
L’espai de mentoria és lúdic i informal, no respon a una programació didàctica ni són classes de reforç. Això no vol dir que no treballem amb uns objectius educatius definits per adolescent ni que les persones mentores no tinguin preparació ni metodologia. Dit això, la mentoria pot tenir impacte en els resultats acadèmics però no és el tipus d’intervenció més adient per a alumnat que tingui com a principal dificultat el rendiment en les matèries o els resultats acadèmics. Sí que té impacte en altres aspectes que afecten l’èxit escolar (motivació, autoestima, projecció de futur, vinculació amb el centre…) i, en el cas de Mentora, n’ha de tenir en les decisions relacionades amb la continuïtat educativa.
Tots els elements (de seguiment i d’intervenció) de Mentora s’han dissenyat basant-se en evidència científica i bones pràctiques internacionals per assegurar la bona qualitat de la mentoria i l’assoliment d’objectius.
El sistema de selecció del voluntariat inclou diversos elements per assegurar que les persones mentores són les més adequades per a fer aquest rol (com ara una entrevista individual de selecció, la petició opcional de referències personals, el certificat d’estar lliure d’antecedents de naturalesa sexual, entre d’altres). Totes les persones voluntàries seguiran una formació i seran proveïdes de materials i recursos per dur a terme correctament la seva funció. Alhora, el seguiment de les sessions de mentoria per part de l’equip tècnic local (interactuant amb la persona adolescent i amb la mentora) ens farà detectar qualsevol desviació dels objectius concrets de la mentoria i el compliment de les normes del programa.
Tant la persona mentora com la mentorada disposen d’una assegurança d’accidents i responsabilitat civil, que han de ser gestionats per part del mateix Equip Impulsor (us podem assessorar si teniu dubtes sobre aquest tràmit).
Recollim dades i fem seguiment del progrés de l’alumnat, les parelles i el projecte al vostre Punt Mentora. A més, us acompanyem en l’avaluació per detectar punts forts i millores.
Mentora està pensat per tenir continuïtat. Podreu seguir comptant amb assessorament, nous recursos i formar part d’una comunitat de pràctica amb altres equips. Us ajudarem a buscar finançament si cal per fer sostenible el seu desplegament.