FES VOLUNTARIAT

Fer mentoria és oferir escolta, suport i confiança

en una etapa decisiva de la vida d’un o una jove.

És compartir experiències, ajudar a prendre

decisions i obrir portes cap al futur.

VOLS ACOMPANYAR UN O UNA ADOLESCENT EN EL SEU CAMÍ EDUCATIU?

QUÈ DEMANEM

bullet_groc_llista_criteris

Compromís: disponibilitat d’almenys un curs escolar dedicant una tarda a la setmana de forma estable.

bullet_groc_llista_criteris

Actitud oberta i curiosa: ganes d’aprendre, créixer i compartir el teu temps i la teva experiència amb una persona adolescent.

bullet_groc_llista_criteris

Empatia i responsabilitat: disposició per acompanyar, escoltar i generar confiança en el procés de mentoria.

QUÈ OFERIM

bullet_pentagon_blanc

Formació inicial i contínua perquè facis la teva tasca amb seguretat i prou preparació.

bullet_pentagon_blanc

Suport i seguiment personalitzat: un equip tècnic al teu costat per orientar-te i resoldre dubtes en tot moment.

bullet_pentagon_blanc

Recursos i idees per a les sessions: materials, activitats, guies i consells pedagògics per inspirar les teves trobades de mentoria i per aconseguir els objectius que us marqueu.

bullet_pentagon_blanc

Cobertura i tranquil·litat: assegurança d’activitat i totes les garanties necessàries per fer voluntariat amb confiança.

bullet_pentagon_blanc

Una comunitat compromesa constituïda per xarxa de persones implicades amb qui compartir experiències, dubtes, aprenentatges i una causa comú: que cada vegada més joves tinguin recorreguts educatius llargs i d’èxit.

QUÈ DIU EL

VOLUNTARIAT MENTORA?

CRITERIS DE PARTICIPACIÓ

bullet_groc_llista_criteris

Em considero una persona empàtica, flexible, pacient i entusiasta.

bullet_groc_llista_criteris

M’han dit més d’una vegada que sé escoltar!

bullet_groc_llista_criteris

Tinc més de 18 anys i disponibilitat de forma estable.

bullet_groc_llista_criteris

Tinc ganes de compartir les meves idees, temps i experiència amb una persona adolescent.

bullet_groc_llista_criteris

Tinc bona capacitat comunicativa en català.

Si encaixes en aquests criteris, t’animem a participar al voluntariat Mentora!

Vols més informació?

FAQs

Que siguis referent d’un o d’una adolescent, amb responsabilitat i respecte pel seu moment vital. Que l’acompanyis en un moment de transició educativa que pot presentar reptes. Que et trobis amb l’adolescent un cop per setmana en sessions de durada d’una hora i mitja on fareu activitats i tindreu converses que li permetin treballar envers a una presa de decisions conscient sobre el seu futur: pensar sobre les pròpies fortaleses, mancances, desitjos i preferències, explorar recursos del barri o municipi, fer visites a espais interessants, planificar la setmana i prendre decisions.

Que siguis referent d’un o d’una adolescent, amb responsabilitat i respecte pel seu moment vital. Que l’acompanyis en un moment de transició educativa que pot presentar reptes. Que et trobis amb l’adolescent un cop per setmana en sessions de durada d’una hora i mitja on fareu activitats i tindreu converses que li permetin treballar envers a una presa de decisions conscient sobre el seu futur: pensar sobre les pròpies fortaleses, mancances, desitjos i preferències, explorar recursos del barri o municipi, fer visites a espais interessants, planificar la setmana i prendre decisions.

És clar que sí! Totes les persones mentores rebeu una formació i materials de suport que us han de permetre poder fer la vostra tasca amb tranquil·litat, eficàcia i seguretat. A més, comptareu amb el seguiment d’un equip professional que us ajudarà a aclarir dubtes i enriquir les vostres sessions de mentoria. També tindreu contacte amb altres persones mentores per poder intercanviar idees i inquietuds.

Per fer aquest voluntariat cal poder assegurar un compromís estable almenys fins al final del curs acadèmic malgrat la relació pugui acabar abans, fer les formacions necessàries i respondre als qüestionaris de seguiment i a les demandes l’equip tècnic. A banda, caldrà que seguiu les normes i compromisos que signeu en incorporar-vos al programa. No hi ha requisits específics en quant a la vostra formació acadèmica o experiència prèvia.

El paper de les persones voluntàries és diferent al de les professionals que tenen, també, la missió d’orientar i acompanyar adolescents per prevenir l’abandonament escolar prematur. La virtut de la mentoria amb voluntariat és que complementa allò que ja es fa des dels equips especialitzats i les famílies. Per això, us coordinareu i tindreu el seguiment d’un equip tècnic que us donarà orientacions, basades en el coneixement previ que tinguin del noi o noia i en la seva expertesa. Tanmateix, la relació que vosaltres genereu amb l’adolescent és informal i personalitzada, i les vostres funcions no són especialitzades com les d’una persona orientadora, tutora, terapeuta, docent, entre d’altres.

Per descomptat! No només és el vostre dret sinó que és un requisit imprescindible per fer aquest voluntariat.

La formació obligatòria té una durada de 6 hores i s’acompanya d’un manual amb indicacions, consells i recursos. A banda tindreu el suport de l’equip professional del vostre Punt Mentora que us donarà suport al llarg de tot el procés.

Has de poder, almenys:

  • Seguir la formació obligatòria de 6 hores.
  • Complir amb els requisits documentals (inscripció al voluntariat, lectura i signatura de protocols, certificat d’antecedents de delictes sexuals).
  • Participar de forma responsable a totes les sessions de mentoria setmanals d’una hora i mitja i complir les normes del programa fins al final de la relació de mentoria.
  • Respondre a les comunicacions amb el teu referent tècnic i omplir els qüestionaris de seguiment i avaluació.
  • Quan sigui el moment, participar als espais de valoració de la relació i la seva  possible continuïtat i, si és el cas, tancar i acomiadar-se adequadament, fent una valoració amb la teva parella de mentoria.

Fer de mentor o mentora és un procés molt intens i gratificant. Normalment guanyaràs un gran aprenentatge sobre altres realitats, tu mateix/a i les teves qualitats, competències de comunicació i relació,… i la satisfacció de contribuir a una causa molt important per una societat més justa i cohesionada.
Totes les persones que ho requeriu rebreu un certificat de formació i voluntariat que, en alguns casos, us pot servir per convalidar crèdits de lliure elecció als vostres estudis, ja que la Fundació Bofill té convenis  amb algunes universitats. Pregunta’ns per saber si te’n pots beneficiar.

Als diferents punts Mentora de Catalunya. Consulta aquí quins són els punts on actualment estem actuant.

Són nois i noies entre 3r d’ESO i la secundària postobligatòria a qui s’ha proposat, per part dels seus referents educatius (de l’institut, de l’equip de serveis socials, d’una entitat socioeducativa…) que participin al programa i han acceptat. De la mateixa manera, les seves famílies han autoritzat que ho facin.
Tenen perfils molt diversos, però tenen en comú que encara estan estudiant i, amb una petita empenta, podran afrontar el final de l’ESO i la transició cap a la postobligatòria amb més seguretat i tranquil·litat.

Mentora es basa en una idea d’equitat educativa: que l’abandonament escolar és una xacra que hem de superar per garantir el dret a l’educació i per una societat més justa, cohesionada i rica. També que tota la societat pot contribuir a assegurar itineraris educatius d’èxit per tots els nois i noies.
El sistema educatiu ha d’incloure tot l’alumnat, almenys fins acabar la secundària superior, i per això cal donar suports extraordinaris a aquell alumnat amb major risc d’abandonar els estudis.
Partim d’un enfoc metodològic que cerca l’emancipació i no l’assistencialisme dels nois i noies, on són els mateixos adolescents que tracen el seu camí cap a la postobligatòria i la persona mentora només els acompanya en el camí, contribuint al seu accés a la informació, procés de reflexió i presa de decisions.